Bahtera Nabi Noh di Belanda

Friday, August 28, 2009





Inilah kerenah kita sebagai insan yang hidup melata di bumi ini, pelbagai ragam dan pelbagai citarasa masing masing. Salah se orang dari mereka ini ialah Johan Huibers, se orang berbangsa Belanda yang berminat untuk membina sebuah Replika Bahtera Nabi Nuh AS, beliau telah memulakan pembinaan replika itu sejak dari tahun 2005 lagi.

Replika ini di bina di Schagen Belanda, pembinaan replika bahtera ini adalah mengikut ukuran sebenar nya, seperti mana yang di ceritakan didalam kitab Injil. Dalam Al Quran kesah bahtera ini tidak di ceritakan dengan khusus hanya menjelaskan kisah penolakan umatnya, tenggelamnya dan pelajarannya yang harus diambil. Ukuran nya ukurannya sepertiga lapangan padang bola sepak.

Bagi Anda yang penghayatannya tinggi akan sangat terharu. Terbayang bagaimana dulu gelombang banjir yang sangat besar dan menakutkan dan umat Nabi Nuh dan ratusan pasang binatang berada didalamnya, ia itu seperti zirafah, gajah, singa, buaya, zebra, bison dan sebagai nya. Di dalamnya juga di tempatkan satu ruangan teater besar (seperti bioskop) untuk 50 kerusi dimana anak-anak boleh duduk menonton filem kisah tenggelam dan penemuannya. Kononnya ramai dari pengunjung agak terharu dengan idea Johan Huibers untuk membuat replika itu. Ramai juga di antara pelawat pelawat yang merasakan kagum bagaimana berada di dalamnya.

Ditingkat atas turut di sediakan tempat tempat kehidupan haiwan haiwan yang di sebut tadi. Mungkin kita disini agak sukar untuk ke eropah, untuk sama sama melawat ke bahtera Nabi Noh itu. Disini di lampirkan beberapa keping gambar sebagai tatapan semua.

Selamat menikmati dan melancong kesana!! Maha Besar Allah dengan segala kekuasaan-Nya.

- susunan Muhammed

0 comments:

Post a Comment

 
 
 
Orkes Gambos Penambang Muar 01 S Radziah -...

This mp3 found @ weblagu.com
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Permata Wangi