Berehat di Villa Cherating & bermain mak gu

Friday, March 27, 2009


main congkak ke? "mak gu" he.. he..


8,000 sen sehari sewa challet ini



Bila air pasang rumah itu dikelilingi air



Menanti banana split

13 march lalu kami sekeluarga, kecuali si-anak sulung telah berangkat ke Cherating Kuantan Pahang kerana bertujuan menghantar anak kedua kami untuk menjalani 'motivasi'. Kem tersebut yang berlalu selama 2 hari satu malam yang bertempat di Lagoona Village Cherating.

Anak kami itu, Ahmed Norazman telah ditempat di sebuah khemah bersama beberapa orang rakan nya, disamping khemah khemah rakan rakan yang lain. Setelah pendaftaran Norazman selesai, saya dan anak bongsu serta ibu kepada anak sulung saya telah mengambil keputusan untuk terus mneginap di resort tersebut. Isteri kepada saya turut bersama dan beliau bergembira dapat menginap disitu yang jauh dari kesebukan 'kota', "untuk berehat" kata nya, dan beliau juga sudah masuk bulan kelima dalam proses menjadi se orang ibu, insya Allah.

Lebih kurang jam 4.30 ptg kami bertiga bersama seorang rakan dan isteri nya, pergi ke cafe villa tersebut untuk berehat dan minum petang. Sambil berbual bual ketika menanti pesanan makanan, sempat juga kami memerhatikan keadaan alam sekitar dengan keredupan nya dan pandangan yang menarik. Keadaan disitu lebih kepada konsep 'lagun' dengan tanahnya yang beralun. Gelombang permukaan bumi nya agak menarik apabila air menjadi pasang. Tanah tinggi, air dan tanah tinggi semula dan selepas tanah tinggi sekali lagi baru air laut lepas yang terbentang. Seolah olah menjadi pulau bila berlaku air pasang, kerana disitu terdapat pula sebuah rumah yg di kelilingi air laut. Rumah tidak berpenghuni khusus hanya terdapat beberapa orang nelayan di sekitar nya yang sedang menangkap ikan.

Pesanan pun tiba, anak bongsu saya melompat lompat tak sabar untuk menikmati juadah yg dipesan nya. Banana Split makanan yg dipesan nya, iaitu buah pisang yg diadun dengan icecream dan beberapa campuran lain, buah buahan.Banana split itu di letakkan dalam sebuah perahu kecil yg tampak menarik, nasib baik juga anak saya tak makan dengan perahu perahu sekali, kalau tidak berpeluh pulak saya nak membayar nya nanti.

Rakan saya memilih 'hotplate' masakan mee yg berkonsepkan masakan negeri cina, "sedap" kata nya dan sesuailah dengan harganya 8.00 tambah saya lagi. Berapa ribu gak, disampuk anak saya yg berumur 10 tahun. Hampir satu jam kami disitu dan rakan saya pulang ke Chukai Kemaman dan saya bertiga menuju ke sebuah challet yg ditempah.

Petang itu kami berehat saja, sambil memerhatikan peserta peserta kem motivasi yg sedang berkumpul dipadang. Selepas sembahyang maghrib, anak saya dan ibu nya pergi semula ke cafe tadi untuk makan malam dan membeli makanan sebagai alas perut kami malam nanti. Challet itu yg sewa nya 80.00 sehari turut di lengkapi dengan tv dan pendingin udara tetapi bilik air nya tidak luas mana, tak boleh muat ramai kata anak saya. Anak saya ini lawyer burok jugak, macam menurun jer..menurun suami ibu nya barangkali. Malam itu saya tak kemana mana, hanya berehat dalam bilik sepuas puas nya. Setelah bertahun agak sebuk dengan hiruk pikuk dengan kekejaman dunia.

Pagi keesukkan nya, kami keluar awal dari penginapan untuk mencari makanan pagi kerana saya masuk kerja pada jam 10.30 pagi nanti. Saya bertugas di bandar Kemaman yg jarak nya lebih kurang 20 minit dari resort tersebut, walaupun tidak sejauh mana tapi rakan rakan ditempat kerja agak gempak apabila diberitahu yg saya menginap dicherating dan datang kerja dari sana. Pada hari itu saya minta pulang awal dari boss, kerana untuk mengambil keluarga saya di Cherating dan pada pukul 5.36 ptg saya tiba diresort itu. Para peserta kem motivasi sudah mula bersurai, saya sekeluarga dan rakan yg semalm tu, mengambil peluang menikmati suasana nyaman di petang itu.

Kami pergi ke birai pantai yg beralun di depan resort itu, ketika itu air surut dan pemandangan agak jelas dan cuaca agak baik. Kelihatan sayup sayup jauh di atas bukit yg semacam telok itu, beberapa rumah dan villa menarik kepunyaan Club Meditranean. Seolah olah berkonsep kolonial. Menarik sekali, kalau nak rakam gambar nya agak rumit juga kerana agak jauh. Kalau setakat camera cap ayam serama, tak payah lah nak fokus, senyum dek orang putih jer.

Terlupa pulak, sebelum pergi kerja pagi itu, anak saya Norazmi sempat menjenguk dibawah challet dan beliau tertanya tanya 'apa dia lubang bulat bulat' yg terdapat dibawah tangga itu. Saya tergamam dan kembali mengingati nostalgia semasa di kampong 40 tahun dahulu. Saya beri tahu anak saya itulah 'permainan' abah masa kecik dahulu. Masa dulu mana ada videogame, mana ada playstation dan mana ada cybercafe.

Itulah sarang "mak gu" kata saya lagi, dan nama sainstifik nya saya pun tidak mengetahui. Saya cakap kat anak saya, cuba ambil seekor semut dan letakkan dalam lobang itu, anak saya lalu mencari semut kemudian dia letakkan dalam sarang mak gu. Norazmi terkejut kerana mendapati percikan pasir dalam lobang tersebut kerana "mak gu" menangkap semut itu. Beliau berkata bagus main ni abah ya? sebab tak pakai current dan jimat letrik kata nya. Terbakar perut!

Lebih kurang jam 6.30 ptg kami check out, dan ibu kepada anak saya mula merancang untuk bercuti lagi dilain kali, mungkin bulan jun nanti kata nya dan meminta cadangan dari saya dimana lagi tempat tempat yg menarik. Saya diam saja, lalu berkata "kita try gi kat challet taman melatilah pulak atau ke pantai Lido" anak saya menyampuk "tak bestlah abah kat pantai Lido" tak ada ombak katanya. Yang si-Norazman ni tak banyak cakap pada petang itu, mungkin trauma dengan kem motivasi nya itu.

Sebenarnya banyak lagi cerita cerita yg menarik untuk dipaparkan, tetapi bimbang juga nanti pembaca semua boring, kerana penat membaca, panjang sangat. Saya pun rasa boring juga, penat menekan keyboard ni. Kita jumpa lagi dilain masa.

- pokok sengatkeli

musim 'kekah birai' bulan jun nanti..

Monday, March 23, 2009



Baru baru ini ayah kepada isteri saya, telah membeli sebuah bot dan sebuah tongkang di Pulau Batam Indonesia. Kedua dua kenderaan laut tersebut selamat tiba ke distinasi nya Chukai Kemaman dengan selamat, walau pun sebelum ini bot itu mengalami kerosakkan injin dan terkandas di Mersing beberapa hari.

Chukai Kemaman yang sudah terkenal dengan tempat persinggahan pelaut pelaut zaman dahulu, sehingga kini masih lagi terdapat kesan kesan pendaratan pelayar pelayar itu yang antaranya juga dengan Raja Haji Riau @ Stanford Raffle (kalau tak silap) sehingga terlahir nya sebuat tempat yang bernama 'Telaga Simpul' yang kesahnya mungkin akan tersiar dilain keluaran. Begitu juga dengan kesah sejarh nya Natrah, se orang perempuan Belanda yang pernah menetap di Chukai Kemaman, dimana ianya menjadi satu isu antarabangsa sehinggakan beberapa orang telah terkorban.

Demi mencari keberkatan dan rahmat dari yang maha esa, tuan punya tongkang itu telah mengadakan majlis tahlil dan sembahyang hajat di atas tongkang itu, bulan lalu. Bot yang sama sama dibawa pulang itu, rosak bagi kali kedua nya dan sekarang tersadai diatas darat berhampiran jeti Sungai Bukit Kuang.

Selepas majlis sembahyang hajat dan tahlil itu, para jemputan diraikan dengan jamuan nasi berlauk gulai lembu dab kambing. Yang lebih rasa gembira nya, sambil sambil menjamu selera diwaktu malam itu, tiupan angin perlahan dibuai dengan gelombang gelombang kecil dan tanpa di sedari berlaku sedikit kekecuhan keran kesilapan maklumat. Pertukaran periuk gulai kambing dengan gulai lembu, dimana periuk yang disangkakan gulai kambing itu, dimaklumkan oleh 'sesaorang' mengatakan periuk yang berisi daging kambing, walhal keadaan sebenar nya adalah daging lembu.

Para jemputan tak banyak berfikir lantas mengambil 'gulai kambing' itu sileh berganti, apabila makan beberapa suap kalian mula asyik memandang antara satu sama lain. Nak bercakap terasa malu..

Kanak kanak turut riuh berkejaran dan ramai juga tetamu melawat sebuah bot yang agak besar dan berlabuh di tambatan tongkang itu. Kami sekeluarga ambil kesempatan berbual bual tetamu tetamu yang hadhir dan mengambil gambar gambar suasana disitu.

Menjelang nya bulan jun nanti, kemungkinan jua tambatan itu agak sebuk sebagimana ditahun tahun lalu kerana musim mencandat sotong bakal tiba lagi. Juga dikenali sebagai musim 'kekah birai'..(mabuk laut).

Gambar bawah kiri:bukan bot nabi Noh,
bot yang rosak kali kedua dan di parking kat ats dart

Gambar atas: Tongkang yang di adakan kenduri dia atas nya, malam sebelum itu

SPM: Pelajar Maahad Perempuan dapat 20A - akhbar perdana taknak siar

Thursday, March 12, 2009

Pelajar Maahad Muhammadi Perempuan, Nik Nor Madihah Nik Mohamad Kamal, 18 mendapat 20A (19A1, 1A2) dipercayai pelajar terbaik SPM 2008 peringkat kebangsaan.


Image Hosted by UploadHouse.com


Anak nelayan dari Kampunug Sabak, Pengkalan Chepa menerima slip keputusan tersebut daripada anggota Exco kerajaan negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah di sekolah tersebut hari ini. Image

Dengan keputusan itu Nik Nur Madihah juga meraih pelajar paling cemerlang di Kelantan dalam peperiksaan terbabit.

Tiga tahun lalu, pelajar sekolah yang sama Siti Fatimah Mukhtar muncul sebagai pelajar cemerlang negara apabila mendapat 18A (17A1 dan 1A2).

Seorang lagi pelajar, Nor Farah Aisyah Nazim, 18 memperolehi keputusan 17A.

Manakala Suhazlinda Ghazali diumumkan sebagai pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) apabila memperolehi pencapaian 10 mumtaz dalam peperiksaan itu tahun lepas.Image

Hadir sama pada majlis penuh bersejarah tersebut, ibu Nik Nur Madihah, Mariani Omar, 42 dan ayahnya Nik Mohammad Kamal.

Turut hadir Ketua Penolong Pengarah Yayasan Islam Kelantan (Yik), Ustaz Zakaria Mohamad dan penolong-penolong pengarah Yik, tenaga pengajar sekolah terbabit, pelajar serta ibu bapa serta pelajar cemerlang SPM 2006, Siti Fatimah.

Mohd Amar ketika mengumumkan keputusan berkenaan berkata, sebanyak 17 sekolah Yik memperolehi keputusan peperiksaan 100 peratus dalam SPM termasuk Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah yang pertama kali menduduki SPM.

Katanya, dua pelajar Maahad Tahfiz Sains mendapat 11A.

Image "Pencapaian keseluruhan membanggakan memandangkan tahun 2007 hanya 15 sekolah Yik memperolehi kelulusan 100 peratus," katanya.

Beliau juga berkata, seramai tiga pelajar memperolehi keputusan 13A, 11 orang (12A) dan lima orang (11A).

Kata beliau secara keseluruhannya pencapaian peperiksaan SPM 2008 meningkat sebanyak 2.45 peratus apabila melonjak kepada 98.01 peratus.

Mohd Amar juga meluahkan rasa kecewa apabila keputusan peperiksaan tersebut lewat diumumkan kerana kurang mendapat kerjasama pegawai Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan (JPN).

Difahamkan pegawai JPN melengah-lengah penyerahan slip keputusan sekolah agama kepada pegawai Yik yang datang mengambil keputusan tersebut pagi tadi. Image

"Tak perlulah kita nak sorok atau rahsiakan kejayaan pelajar Maahad Muhammadi Perempuan. Apa salahnya kalau dimaklumkan awal kepada kami," ujarnya.

Mohd Amar juga berkata, antara rahsia kejayaan pelajar agama di bawah Yik kerana tidak pernah membelakangkan syariat dalam semua hal termasuk pendidikan.

"Namun sikap pihak tertentu yang memperlekehkan sekolah agama dan hari ini mereka melihat sendiri kejayaannya," kata beliau. - mj/12 Mac (Hrkh)

Raja Shahirah Raja Bahrin selamat diijabkabul

Saturday, March 7, 2009


Anak kedua arkitek terkenal, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah, Raja Shahirah Aishah, 24, selamat diijabkabulkan dengan pasangannya, vokalis kumpulan Love Me Butch, Syarul Reza Abdul Aziz, 30, di Masjid Tengku Tengah Zaharah di sini malam tadi.Majlis akad nikah pasangan tersebut diadakan tepat pukul 9.30 malam tadi dengan dihadiri oleh 100 orang tetamu yang terdiri daripada sahabat handai dan saudara mara dari kedua-dua belah pengantin.

Majlis dimulakan dengan Jurunikah Negeri M Rozi Bidin membacakan khutbah nikah sebelum dituruti dengan majlis akad nikah yang dilakukan sendiri oleh bapa pengantin perempuan Raja Kamarul Bahrin.

Sebelum memulakan majlis akad nikah tersebut Raja Kamarul Bahrin kelihatan memeluk dan mencium anak perempuan tunggalnya itu hasil perkongsian hidup dengan warga Australia Jacqueline Pascarl-Gillespie.

Syarul Reza yang memakai baju Melayu serta samping songket serba putih sah menjadi suami Raja Shahirah selepas tiga kali lafaz.

Majlis bersanding kedua-dua pengantin dijadualkan berlangsung di Ariani Resort Merang petang nanti.

Pengantin lelaki berasal dari Seksyen 8 Bandar Puncak Alam Selangor manakala pengantin perempuan dari Jalan Sultan Mahmud di sini.

Bercerita tentang perkenalan awal mereka, pasangan yang bercinta hampir lima tahun ini diperkenalkan oleh seorang rakan sebelum mereka bersama-sama menubuhkan kumpulan muzik Lab Rat dan menyertai sebuah pertandingan yang mana mereka berjaya mewakili negara untuk 'The Global Battle of the Bands Challenge 2008' yang berlangsung di London akhir tahun lalu.

Selain Syarul dan Shahirah, kumpulan itu turut dianggotai oleh dua orang adik-beradik Syarul iaitu Syaril Zizi Abdul Aziz, 30 dan Syaiful Nazri Abdul Aziz, 25, serta seorang lagi ahli kumpulannya, Azwan “Kecik” Hadi, 29.

- ref mStar

trend fesyen artis mengandung

Friday, March 6, 2009

Entah datang dari mana trend sebegini, apakah ia terus melakarkan kepopulariti mereka? begitulah arus yang dilalui oleh para artis kita. Sudah sekian lama posting begini terpampang di dada dada akbar, dan trend ini semakin menjadi sejak kebelakangan ini.

Mungkin target utama berpecah kepada beberapa cabang 'kebahagian' kepada kalian yang terlibat. Populariti kepada model yang di expostkan mahupun meningkatkan perhatian 'pengguna' akhbar atau majalah yang menyiarkan aksi aksi yang di siarkan.

Ada juga para pembaca yang 'pening' bila meneliti gambaran yang disiarkan itu. Mungkin ada manafaat atau sebalik nya, itu masing masing punya cerita. Bagi sesetengah orang cerita cerita begini amat merimaskan, apalagi dengan lampiran gambar gambar yang kurang 'manis' untuk tatapan umum. Kanak kanak pula akan tertanya tanya dan yang si-dewasa pula 'apa nak dikata'.. yang menerbitkan tersenyum gembira dan yang menjadi 'objek' itu lega kepuasan.

Memang ianya menjadi hukum alam, tapi cara penampilan untuk tatapan ramai itu, ada yang mempertikaikan. Apakah ia untuk pencipta fesyen? atau untuk memeriahkan gelombang persada hiburan tanah air,..

Rasanya tak perlulah untuk ditampilkan gambar gambar nya disini, nanti ramai pula yang kurang selesa, kalau rasa tak gembira cari saja kat internet explorer tak kiralah mana mana web browser pun. Selamat mencuba..

- pekidar Seremban

 
 
 
Orkes Gambos Penambang Muar 01 S Radziah -...

This mp3 found @ weblagu.com
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Permata Wangi