Jambatan terpanjang didunia baru saja disiapkan

Friday, December 31, 2010


Sebuah jambatan yang terpanjang didunia yang menghubungkan Bandar Qingdao di daerah Shandong China membawa ke daerah Huangdao sepanjang 38.42 km itu baru saja disiapkan dengan mengambil masa selama 4 tahun.

Jambatan ini dibina sejak 2006 dahulu oleh dua kontaktor yg memulakan kerja kerja dari hujung yg berlawanan. Struktur 5.5billion ini disudahi minggu lalu dan dikatakan 174 kali lebih panjang dari London Tower Bridge yang merentasi sungai Thames di England.


Ia menghubungkan tiga Bandar utama persisiran pantai di daerah Shandong, China. Sebelum jambatan terpanjang didunia ialah Pontchartrain Causeway di selatan Louisiana di Amerika Syarikat.

Didalam gambar tersebut kelihatan jambatan dua hala sepanjang 23.87 batu atau 38.42km. - sunting thesun/uk

Ayah Mertua Biras Aku Kena Tumbuk

Sunday, December 26, 2010


Sebenar panjang kesahnya, almaklumlah ‘kesah rumahlah tangga’ kata P.Ramlee. Bayangkanlah kalau kita juga mengalami kesah yg serupa, pening barang nii…

Rumah Cantik dengan kicauan burung burung

Friday, December 24, 2010


Sesetengah rumah cukup memberi suasana yg baik, termasuk persekitaran nya dan susunan bersama beberapa tanaman yg menyegarkan.

Antara gambar tercantik yg dihasilkan Peter Holme

Friday, December 17, 2010

Peter Holme

Jurugambar Peter Holme telah membuat satu tugas istimewa dalam manipulasi gambar-gambarnya. Dia mempunyai banyak koleksi dalam portfolionya , dan kita juga boleh melihat kerja kerja beliau dibidang itu.

Antara hasil yang beliau hasilkan, kita saksikan.



- permatawangi

Pakaian seragam tentera Wanita Rusia terlalu seksi

Thursday, December 16, 2010


Pakaian Seragam baru tentera Rusia yang direka oleh pereka mode terkenal membuat ratusan perajurit terpaksa masuk hospital karena terbukti terlalu nipis dan kurang baik untuk digunakan di musim sejuk.

Perjumpaan ngan Hajjah Fadhilah & Suwami Rompin

Sunday, December 12, 2010


11hb kelmarin, hamba sekeluaga berlepas ke Kg.Simpang Sepayang via Kuala Rompin. Al maklumlah untuk bertemu sanak saudara yg dikategorikan ‘diluar coverage hariraya’.
Kebetulan pula secara positif nya peluang ini direbut, dek hari cuti persekolahan, menghabiskan balance cuti tahunan dan kepulangan cik adik kita & suwami dari tanah suci.

Motorsikal Terbesar Di Dunia

Friday, December 10, 2010


Motor raksasa, dan dianggap yg terbesar didunia ‘The Dream Big Bike’, adalah perancangan Gregory Dunham untuk diciptakan nya, ‘The Dream Big Bike’ adalah motor terbesar di dunia...

Mudah bersalin antara pengalaman mereka

Thursday, December 9, 2010

gambar hiasan
Sambil hamba relax’s terfikir juga akan pekara ini, apa lagi sahabat sahabat dan saudara mara sering menghadapi nya. Apalagi kepada mereka yg baru pertamakali atau yg bakal melahirkan anak sulong nya.

Menyambut awal tahun hijrah 1432

Monday, December 6, 2010



Takwim Hijri, penetapan ini telah dibuat semasa pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab selepas 17 tahun berlakunya peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w .

Hacker menceroboh & curi gambar telanjang artis2 top dunia

Friday, December 3, 2010

Kesha bernasib baik

Dua orang hacker dari Jerman berjaya menembus dan menghack komputer 50 artis top dunia melalui virus Trojan. Para hacker itu telah mengambil lagu lagu terbaru yang belum dirakamkan lagi, kad kredit, email dan gambar telanjang para artis tersebut.

Tinggalan Nabi Noh & Sungai Raksasa dibawah Laut Hitam

Friday, November 26, 2010


Sekumpulan penyelidik yg berasal dari England yang diketuai oleh Dr Robert Ballard, telah menemukan sebuah bangunan lama yang di anggarkan telah berusia 7.500 tahun lalu,..

DOA, ZIKIR SERTA AMALAN MEMUDAHKAN BERSALIN

Monday, November 22, 2010

Tahun ini, 2 anak saudara saya akan mendapat anak sulung dan seorang anak saudara bakal mendapat anak ke 3. Tak lupa pada Kak Nor yang akan menyambut anak ke-4 serta rakan-rakan ‘seperjuangan’. Tahniah diucapkan. Semoga memperolehi anak yang sihat, soleh / solehan dan comel.

16 tentera wanita cantik Indonesia ke Lebanon

Thursday, November 18, 2010


Kerajaan Indonesia juga menghantar ramai tentara wanita nya yg cantik-cantik untuk bergabung dalam 1,304 perajurit perajurit di Lebanon. Para tentera itu di hantar untuk membantu pemantauan keamanan di Lebanon,..

Iklan kebesaran Islam pada bas bas Chicago

Monday, November 8, 2010


Pertubuhan Gain Peace Amerika Syarikat, melakukan kerja kerja dakwah nya secara aktiv. Pihak pertubuhan itu berdakwah di Chicago dengan cara kempen nya dengan mengiklankan kebesaran Islam di dinding dinding bas yang beroperasi di Bandar itu.

Antara Oasis Tercantik Di Dunia

Monday, November 1, 2010

Padang pasir luas terbentang dan panas terik matahari membakar penggembara, Anda terus mencari dan menggembara bertemu batu batu. Imagenasi di fikiran berfikir sedetik untuk air.

Pesta seks di atas kapal mewah bekas Kamal Atarturk Turki.

Friday, October 29, 2010


Rasanya kita semua masih mengingati atau tahu serba sedikit mengenai si-Bapak Turki itu, Kemal Ataturk. Tak kesahlah bab dia tu, bapak pembangunan ke, bapak penghancuran ke atau bapak 1Turki…

Antara tempat cantik di Planet Bumi

Sunday, October 24, 2010


Rasa nya amatlah sukar untuk kita dapat mengunjungi tempat ini, kata sesetengah orang, disini merupakan salah satu tempat yg paling cantik di planet bumi. Bagi mereka yg berkemampuan, langsung tak menjadi masaalah. Klik tajuk untuk seterus nya.

Kedai Kopi Kemaman riuh dek Rozaliya kena colek

Friday, October 22, 2010


Bila terdengar anakbuah kampong jiran mengalami musaqqal, terasa perit juga peha kiri walau pun tak dicubit sesiapa. Al maklumlah jiran kita yg berdekatan, antara kami taklah jauh mana sekadar 40 minit atau se eloknya lebihkurang 35 km saja antara Cheneh dengan Chukai Kemaman.

KURSUS MENCETAK T-SHIRT PERINGKAT ASAS

Monday, October 18, 2010


KURSUS MENCETAK T-SHIRT PERINGKAT ASAS

'Sabar Menanti' nyanyian dan restoran

Friday, October 15, 2010


Ehmm..kalau tak silap saya lagu Sabar Menanti nyanyian Broery yg terdapat dalam filem ‘Hapuslah Air Mata Mu’ adalah ciptaan Ahmad Nawab, alunan nya cukup menggetarkan jiwa dan ketika itu aku masihlagi bersekolah dipertengahan ‘70an.

Empat ekor ketam Kemaman... cantik!

Friday, October 8, 2010


Ha.. ha.. petang khamis kemarin teman minta tolong saing baru teman untuk membeli perangkap ketam. Rakan baru kawe ni baru saja seminggu trenning belajar membaiki handset kat Center Point Kemaman.

Fadhilah ke tanah suci & ketupat pulut Rompin

Sunday, October 3, 2010


Alahamdulillah..
Seorang lagi ahli keluarga bakal menjejakkan kaki nya ke tanah suci dan beliau berangkat bersama suaminya pada 22hb. nanti.

Ayam mempunyai empat kaki

Wednesday, September 22, 2010


Se ekor ayam yang mempunyai empat kaki menjadi perhatian ramai, ini berlaku di Atang Sandjaya Bodgor. Pemilik ayam itu Ate Hendrik, 29 tahun berkata “saya akan menjaga nya dan tidak akan menyembelihnya” kepada orang ramai yang datang mengunjungi nya.

Ate Hendrik, pemilik ayam unik itu mengatakan, perbezaan ayam miliknya mulai diketahui nya sejak ayamitu berusia empat bulan. Saat itu beratnya sudah tiga kilogram.

"Dua kaki terdapat di bahagian belakang, berhampiran bahagian dubur," kata Hendrik, Selasa lalu 21 September 2010.

Tambahnya lagi, ayam berkaki empat itu lebih kuat dan kerap terhindari dari berbagai jenis penyakit. Berbanding dengan ayam normal lainnya yang mudah diserang penyakit.

Ayam aneh itu dijaga dengan baik dan disediakan reban tersendiri. Panggilan ayam itu diberi nama "Geboy". "Mudah-mudahan saja, ayam ini membawa berkat dan kebaikan bagi saya," tegasnya. - Ayatullah Humaeni/Bogor

Perjalanan 2 syawal 1431 ke Kuala Rompin

Tuesday, September 14, 2010

Gambar rumah yang diubahsuai ke homestay

Pukul 6.24 pagi 2 syawal lalu, aku sekeluarga mula bertolak ke Kuala Rompin untuk menyambut hari kemenangan itu setelah sebulan berpuasa demi mempertabatkan bulan kerahmatan bagi kita di muka bumi ini.Ikuti seterusnya...

Al Quran terbesar berasal dari Moro Filipina

Sunday, August 22, 2010


Al-Qur’an terbesar di dunia berada di Pondok Pesantren Al-Shriyyah Nurul Iman Jawa Barat. Al-Qur’an ini terdiri dari 30 juz, 6,666 ayat dan 114 surat.

Guru pondok Al-Shiriyyah Nurul Iman, Assyekh Habib Saggaf berkata Al quran iru berasal dari Moro Filipina yang dihadiahkan kepada pondok itu. Al-Qur’an itu panjangnya mencapai 2 meter dan lebarnya 2.80 meter. Selain itu, ia diperbuat dari pelepah pohon pisang bukannya dari kertas.

Di kota Pekalongan Jawa Tengah, terdapat sebuah kita suci Al-Quran yang berukuran besar dan memerlukan tiga orang untuk membukanya. Kitab suci itu terdapat di masjid tertua di Pekalongan iaitu Masjid Sapuro, yang letaknya tepat di wilayah Karisidenan Pekalongan, Jawa Tengah.

Al-Quran raksasa ini diperbuat daripada kain kanvas dan papan lapis, dengan menggunakan kayu kalimantan dan mori Amerika. Ukurannya mencapai 235cm dengan lebar 2 meter. Al-Quran ini berisi khusus juz 30 dan ditambah surat Al-Fatihah. - vivanews

Puasa Para Nabi Nabi Terdahulu

Thursday, August 19, 2010


Tujuan puasa berbeza-beza antara agama Islam yang satu ini dan yang lainnya, termasuk puasanya umat-umat terdahulu.

Sekuntum bunga di ujana persahabatan

Friday, August 13, 2010

Tika semilir subuh
membusa di rerumput kasih
kenangan mekar kembali
mewangi di ujana
persahabatan

walau edar waktu
bertampung tindih
embun rinduku
tetap tak berganjak
terbebat di hujung
kelopakmu

tuhan, saat langit impi tiris
cerlang nur-Mu
merungkai denai berbeda
bercerailah kita

di pentas siasah
mahupun di kamar bedah
cecita esok disemai pasti
dan kau tetap
mekar di ujana persahabatan

Ariff Hafizi Mohd Radzi
20-an tahun,
Terengganu Darul Iman.-bhs

menanam pokok salak di dalam pasu

Thursday, July 29, 2010


Kerana minat dengan tanaman pokok salak, Penghulu Mukim Juluk, Anuar Ibrahim mengambil inisiatif menanam salak dalam pasu sebagai pendapatan sampingannya.

Kuala Pontian ditelan zaman

Tuesday, July 6, 2010

Masjid di kampong sebelah

Di akhir akhir 60’an dahulu, aku cukup terharu dengan suasana kehidupan di kampong aku. Kampong Kuala Pontian Rompin Pahang.Kalau nak baca teks selanjutnya bolehlah klik tajuk artikel.

Hari Keluarga Aku di Lagoona Villa Resort Cherating 2010

Friday, June 18, 2010


Untuk kali kedua aku dan keluarga membuat penginapan diresort ini, dek gara gara kesuntukan masa untuk diadakan majlis hari keluarga semasa musim cuti persekolahan tahun ini. Kebanyakan resort di Gebeng dan Cherating sudah full house.

Hai ketag kepala lutut - Ri-Yaz Heritage P.Duyung

Thursday, June 10, 2010



Pada 5hb lalu aku bersama 3 lagi ahli keluarga yang lain telah berangkat ke Kuala Terengganu untuk bercuti selama dua hari. Kami menetap selama itu di Hotel Permai Inn. Selanjutnya klik tajuk artikel.

Lokasi baru Pemancingan Pantai Kuala Pontian

Friday, June 4, 2010


Pada 30hb mei lalu tepat jam 6.10 pagi minit aku terus ‘memudik’ ke selatan tanah air lagi, dan pukul 8.33 minit pagi tiba ke destinasi yg dituju, Pantai Cheduk Kuala Pontian. Untuk selanjut nya sila klik tajuk.

Buah Berangan ke Pantai Cedok Pontian Rompin

Thursday, May 27, 2010



Baru baru ini anak anak saya mencuba ‘bermain dengan’ buah berangan, almaklumlah mereka belum pernah lagi melihat buah itu sebelum ini.

Pekan Endau tak berapa membangun, mengapa?

Friday, May 21, 2010

hulu Sg.Endau di Kg.Peta

Pekan kecil Endau seolah olah menjadi ‘tempat nostalgia’ aku adik beradik mahu pun rakan rakan yang seangkatan suatu ketika dahulu, di era awal 70’an.

Azmi semakin dewasa

Monday, May 10, 2010



Pertengahan bulan april lalu kami sekeluarga bercuti dan menginap di Resort Mercu Beach, Sungai Ular Kuantan. Racangan itu terjadi secara spontan

Antara kesah hidup dalam peperangan di Afghanistan

Saturday, May 1, 2010


Wanita Afghanistan muda tersenyum setelah mengangkat tudungnya, manakala rakan rakan yang lain turut sama sedang menunggu...

Durian Belanda Pengubat Kenser

Friday, April 2, 2010


DURIAN Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?

Burung Burung Dalam Seluar

Friday, March 19, 2010


Macam macam ada..

Beginilah perangai sesaorang dicelah celah kerenah orang ramai dialam ini. Kerenah kita dalam pelbagai bangsa yang ada ini bermacam kesah ada, kau style kau, dia dengan gaya dia dan ikuti selanjutnya.Sila klik tajuk nya.

Anak anak saudara titisan Kuala Rompin

Friday, March 12, 2010

gambar:Tasik Sepayang pun dah surut air nya

Ehmm.. sayang nya anak sedara sorang ni..
Dalam sebulan dua tiga kali wat panggilan kat kita by handset mak dia..
Patutlah mak dia bising bising pasal credit hilang..sila klik tajuk nya.

Ceramah Maulud Rasul di Surau dihadiri bukan Islam

Friday, February 26, 2010

Kelihatan YB Lee Boon Chai, ADUN Simpang Pulai, YB Chan Ming Kai dan ADUN Teja, YB Chang Lih Kang bersama jemaah Surau selepas solat Fardhu Maghrib penuh teliti mendengar ceramah.

Sukar untuk diterima akal dalam Ceramah Maulidur Rasul yang tajuknya berkisar tentang kemuliaan junjungan besar Rasulullah S.A.W dan keagongan sejarah Islam itu sendiri dan dihadiri bersama dengan beberapa orang bukan Islam termasuk Ahli Parlimen Gopeng, YB Lee Boon Chai, ADUN Simpang Pulai, YB Chan Ming Kai dan ADUN Teja, YB Chang Lih Kang.

Sawah Padi Sepayang dalam edisi 'jejakwarisan'

Friday, February 19, 2010



Selesai menjamu selera pagi di rumah ibu mertua Puan Shimah di kampong sepakat pada 15hb febuari lalu, saya dan beberapa orang kakak kakak yang lain bersetuju mengalih agenda dipagi itu untuk meneruskan lagi ‘ekspedisi jejakwarisan’ untuk kali ke berikutnya.Untuk teks sepenuhnya sila klik tajuk atau readmore.


Mandi Wajib Selepas Balik Penggambaran-Julia

Saturday, February 13, 2010


Malaysia kita memang kaya dengan pelbagai ragam. Tak kira siapa dari segenap penduduknya, sama ada pasukan keselamatan, para penjawat awam, para penghibur mahu pun kehidupan rakyat jelata yang berselerak di merata sudut tanah air tercinta ini. Klik tajuk untuk teks seterusnya.


Perangai aku kayuh basikal di tahun 70'an

Friday, February 5, 2010

spesies basikal 'Bak Seng'



Nostalgia flash kembali ketika pertengahan tahun tahun 60’an dahulu. Ketika itu di zaman awal awal persekolahan bagi peringkat rendah. Bermula nya alam persekolah aku di Sekolah Kebangsaan Pontian. Klik tajuk untuk selanjutnya

Riaksi Anak Kecil

Tuesday, February 2, 2010


KATA orang, jika ingin mendapat respons yang jujur saat berkomunikasi, berkomunikasilah dengan bayi. Konon, dengan gerakhati yang tajam, bayi boleh mengerti apa, siapa, dan bagaimana suasana hati kita sebenarnya. Bayi juga mengerti seberapa dalam ketulusan kita. Tulus-tidaknya kita akan mendapat respons berbeza dari sang bayi itu. Memang belum ada penelitian dalam menarik kesimpulan di atas. Tetapi setidak-tidaknya manusia dewasa yang sering berurusan dengan bayi, mampu sedikit mengerti mengenai reaksi bayi ini.


Foto hiasan, Bush dan Obama, keh.. keh..

-ceritaunik

HPA berdakwah dengan herba kini berkembang ke Indonesia

Tuesday, January 19, 2010



Tuan Haji Ismail bin Ahmad ingin mengangkat umat Islam dengan kekuatan ekonomi. Menurutnya, dengan kekuatan ekonomi, umat Islam akan disegani. Tanpa ekonomi yang kuat, jangan harap umat Islam bangkit. Semua yang dilakukan Tuan Haji Ismail adalah untuk kebangkitan Islam. Beliau adalah pengasas HPA Industries Sdn. Bhd.

Perlu diketahui, Tuan Haji Ismail bin Ahmad adalah seorang pengusaha produk halal herba yang berasal dari Perlis. . Beliau telah merintis pengembangan herba sejak 20 tahun yang lalu di Malaysia. Ia resmi berniaga sejak tahun 1997. Kini, Tuan Haji sudah memiliki 21 perusahaan (sarekat) dengan 130 cabang di Malaysa, dan 600 member (anggota) dengan menggunakan sistem MLM. Sejak enam bulan lalu, HPA memiliki 10 cabang di Indonesia. Targetnya Insya Allah meliputi 27 cabang, sebelum akhir Desember 2009.

Adapun produk HPA itu meliputi: Rfc (sejenis KFC), HPA Ilham (travel), Cola Radix (sejenis Cocacola), Hotel al-Zahra, Al-Wahidah Marketing, Radix Industries (kopi), HPA Farm, HPA Machineries & Supplies, HPA Food. ”Bisnis kami memang dari hulu ke hilir, dengan membuka pasar dari member sendiri. Bahkan HPA memiliki sarana pendidikan seperti Institut HPA di Pulo Mas, Jakarta.

Selain perniagaan, Tuan Haji Ismail juga mendorong kegiatan dakwah di Indonesia. Rezeki yang dihasilkan dari usahanya, ia banyak memberi sumbangan untuk kerja kerja dakwah. Belakangan ini, Tuan Haji Ismail baru saja memberi bantuan kapal dakwah kepada masyarakat Muslim Nuu Waar (Papua) senilai Rp. 600 juta lebih.

Lelaki berbadan tegap ini mengaku jatuh hati dengan dakwah yang dilakukan mubaligh muda asal Fakfak-Papua Ustadz Fadzlan Garamatan yang selama ini memperdayakan masyarakat muslim di Papua. Itulah sebabnya, ia ingin merealisasikan mimpi yang sama, yakni memajukan dakwah itu sendiri. Untuk jangka panjang, HPA akan melakukan join venture (kerjasama) dengan mana mana pihak yang banyak memperkembangkan usaha usaha dakwah ini.

-SABILI
Adhes Satria

Sang Kelembai

Thursday, January 14, 2010


Semasa aku dibangku sekolah , aku pernah baca buku dongeng mengenai Sang Kelembai.

Sang Kelembai digambarkan sebagai seorang budak lelaki dan tinggal didalam hutan.Mempunyai kuasa sakti dan sumpahannya boleh menjadi batu.Sang Kelembai suka makan pucuk buluh dan menyebabkan orang kampung di Kampung Gajah pada masa itu sukar untuk mendapatkan buluh.Pucuk dimakan,pangkalnya mati.Akhir cerita, Sang Kelembai berjaya dihalau dari kampung mereka setelah pohon buluh di tebang.Ini bertujuan supaya Sang Kelembai sukar untuk mendapatkan makanan.

Terdapat banyak versi mengenai kisah sang kelembai , ada versi di pahang,langkawi dan perak.Tetapi mengikut bukti , sang kelembai dikatakan wujud di negeri perak iaitu Kampung Gajah.

Kesan sumpahan Sang Kelembai ( ini yg dpt aku cari di internet )
Batu Kapal di Puncak Gunung Jerai – Dikatakan milik kapal Maharaja Merong Mahawangsa.
Batu di Bukit Tunggal yang menyerupai Gajah di Kampung Gajah,Perak.
Tanah Abang – Gajah dan Anaknya di sumpah menjadi batu.

Walau bagaimanapun, kita sebagai generasi baru sepatutnya tidak meminggirkan kisah-kisah klasik dan dongeng kerana ia sebahagian daripada warisan negara kita.Walaupun kisahnya tidak masuk akal tapi sekurang-kurangnya kita dapat memperoleh penganjaran daripada kisah tersebut terutamanya dari kisah Si Tanggang,Batu Belah Batu Bertangkup dan sebagainya

-m/sensasi

situasi dulu dan kini hampir serupa

Monday, January 11, 2010


Sekitar 70’an dahulu takkala semasa di alam persekolah, saya sering ‘bermain main’ air laut, pantai dan kuala sungai.Sebelum itu keluarga kami sememangnya dibesarkan  bersama sinar matahari diantara dua situasi berbeza.

 Kalau ingin membaca teks selanjutnya sila klik tajuk nya.

Bergenang airmata dimalam tahun baru

Friday, January 1, 2010


Khamis 31/12/2009 pun berlalu dan hari ini bermulanya hari pertama untuk tahun ini. Apakah pengisian kita? Insya Allah semoga semua dapat berjirah ke jalan yang lebih baik dari segenap segi, khusus nya terus maju ke jalan ketuhanan kita Allah rabbuljalil.

 

 
 
 
Orkes Gambos Penambang Muar 01 S Radziah -...

This mp3 found @ weblagu.com
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Permata Wangi