Iklan kebesaran Islam pada bas bas Chicago

Monday, November 8, 2010


Pertubuhan Gain Peace Amerika Syarikat, melakukan kerja kerja dakwah nya secara aktiv. Pihak pertubuhan itu berdakwah di Chicago dengan cara kempen nya dengan mengiklankan kebesaran Islam di dinding dinding bas yang beroperasi di Bandar itu.

Organisasi GainPeace di Chicago memasang iklan dakwah nya pada bas bas tersebut dan ternyata kegiatan yang dilakukanitu membuahkan hasil yang baik, bukan hanya mampu mengalihkan pandangan masyarakat Barat yang confiuse terhadap Islam malah memberi kesan apabila melihat iklan iklan di badan bas tersebut, setelah dibuat kaji selidik terdapat seramai 17 orang warga Chicago yang memeluk agama Islam ekoran dari kesan pengiklanan dibadan badan bas itu.

Salah seorang dari nya ialah Leslie C. Toole, seorang guru di Chicago yang sudah sepuluh tahun berhasrat untuk masuk Islam, apabila terbaca iklan kebesaran Islam pada bas bas di Chicago, hatinya semakin tergerak untuk mendekati Islam, lalu terus memeluk Islam. Tekadnya untuk menjadi seorang Muslim sudah kesampaian dan akhirnya juga.

“Saya sebelum ini tidak pernah sungguh-sungguh untuk mendekati agama ini, Tapi ketika saya melihat iklan itu, saya sedar bahwa itulah akhir dari pertanda dimana saya harus melengkapi niat saya,” kata Toole.

Toole mengaku pertama kali mengenal Islam secara tak sengaja. Sepuluh tahun lalu, seorang laki-laki memberinya satu dokumen mengenai agama Islam dan mengatakan ia akan mendapatkan pencerahan dari maklumat itu. “Saya pun membacanya, berulang kali dan memastikan saya memahami apa yang sedang saya baca,” Toole mengisahkan.
“Bagaimana menjadi seorang Muslim, itulah yang menjadi pertanyaan yg bermain main di kepala,” sambung Toole sampai akhirnya, ia melihat iklan tentang Islam di bus-bus Chicago Transit Authority (CTA) bertuliskan “Got Questions? Get Answers” dan langsung menghubungi nomor telepon yang ada di bus tersebut.

Setelah mendapatkan penjelasan dan berbincang dengan pihak GainPeace, Toole mengucap dua kalimahsahadah pada Isnin, 29 September 2008. Kisah beliau masuk Islam hampir serupa modus nya dengan kisah 16 Muslim yg lain di Chicago memilih masuk Islam setelah terpengaruh melihat iklan GainPeace di bas-bas Chicago Transit Authority.

Menurut Toole, iklan layanan masyarakat GainPeace yang dipasang di bus-bus merupakan ide yg bernas untuk menarik perhatian masyarakat. Setelah masuk Islam, Toole yang memilih nama Ilyas sebagai nama Islamnya juga mendapatkan bimbingan dari seorang mentor di GainPeace.

“Saya sangat berterimakasih dengan mentor saya yang sudah sangat membantu. Beliau memberikan saya banyak buku agar saya boleh banyak belajar tentang Islam,” kata Toole.

GainPeace juga menyediakan system pembelajaran Islam secara online setiap seminggu sekali untuk para mualaf, dimana mereka boleh belajar apa saja mulai dari cara salat, cara hidup seorang Muslim bahkan bahasa Arab.

Toole atau Ilyas mengatakan, semakin banyak ia tahu tentang Islam, ia semakin percaya diri bahwa ia sudah membuat keputusan yang betul. “Agama ini betul-betul sempurna bagi saya. Sukar untuk menjelaskannya ketika Anda mengetahui sebuah kebenaran. Anda akan merasakan perasaan yang begitu mendalam di hati sanubari Anda, bahwa Anda telah bertemu dengan satu kebenaran,” tambah Toole lagi.


Seperti dalam lapuran sebelumnya, GainPeace melakukan kempen nya dengan memasang iklan soal jawab tentang Islam di bas-bas CTA pada 19 September sampai 20 Oktober kelmarin. Dan iklan itu diperpanjang sampai 23 November akan datang kerana mendapatkan respon yg baik dari masyarakat Chicago.

Organisasi itu mengeluarkan dana sebanyak 30.900 dollar AS sebagai kos pemasangan iklan pada 25 buah bas CTA yang menggerakan rangkaian operasi di seluruh Chicago. Setelah iklan itu terpanpang, GainPeace menerima ribuan panggilan telepon dan websitenya dikunjungi lebih dari 300.000 orang. GainPeace juga memberikan al-Quran dengan terjemahan bahasa Inggris, majalah The Message on Prophet Muhammad serta buku-buku Islam bagi mereka yang ingin tahu lebih jauh tentang Islam.

Pengarah pertubuhan GainPeace, Sabeel Muhammad mengatakan tujuan dari iklan itu adalah untuk menimbulkan minat masyarakat terhadap berbagai informasi tentang Islam.

Selain iklan iklan pada badan bas GainPeace dalam gerak dakwah nya, terdapat juga beberapa badan lain yg menjalankan kerja kerja ini seperti dilakukan ICNA, organisasi Muslim yang berpangkalan di New York dan memiliki 22 cabang di seluruh AS. Namun ICNA baru melakukan kampanye itu di Seattle dan New York. Di New York, ICNA memasang lebih dari 1.000 iklan soal jawab tentang Islam di setesen-setesen keretapi bawah tanah.

Berikutan dengan cara dakwah itu yg menampakan kesan, terdapat beberapa Bandar lain di Amerika Syarikat dan Canada sudah meminta bantuan agar ICNA juga melakukan kempen nya yang sama di kota-kota tersebut. - mengejarcahaya

1 comments:

Ahmed Norazmi said...

tes ajer

Post a Comment

 
 
 
Orkes Gambos Penambang Muar 01 S Radziah -...

This mp3 found @ weblagu.com
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Permata Wangi