Lebih separuh lelaki Eropah ber DNA kan Firaun

Wednesday, August 3, 2011


Bebberapa orang pakar genetik Switzerland berkata yg pihaknya amat yakin lebih separuh daripada lelaki di Eropah punya hubungan genetis dengan Tutankhamun, Raja Mesir kuno.

Para ilmuwan iGENEA,di sebuah pusat ilmu genetik di Zurich, melakukan kajisemula profil DNA dari Firaun yang naik tahta pada usia sembilan tahun itu, juga DNA sang ayah Akhenaten dan saudaranya Amenhotep III.

Hasil dari kajian itu menunjukkan bahwa Raja Tutankhamun termasuk dalam kumpulan profil genetik yang dikenali sebagai haplogroup R1b1a2. Kumpulan genetik ini sama dengan kumpulan genetik lebih dari separuh lelaki di Eropah Barat.

Ini semacam menunjukan Tutankhamun dan ramai lelaki diEropah Barat besar kemungkinan berasal dari nenek moyang yang sama. Yang agak uniknya, kata iGENEA, warga Mesir modern yg ada sekarang ini adalah kurang dari satu peratus yang termasuk dalam kumpulan genetik ini. Sangat menarik apabila menemui fakta bahwa Raja Tutankhamun ini berada dalam kumpulan genetik yang sama dengan orang orang Eropah.

Kemungkinan juga yg kumpulan genetik di Mesir juga menjadi kesamaan DNA Raja Tut, kata Pengarah iGENEA, Roman Scholz.

Dari dakwaan nya juga, lebihkurang 70% laki-laki Sepanyol dan Prancis juga berada dalam kumpulan genetik yang sama dengan Sang Firaun yang memerintah Mesir 3,000 tahun lalu itu. "Kami berpendapat ada nenek moyang yang sama tinggal di Kaukasus lebihkurang 9.500 tahun lalu," kata Scholz kepada Reuters.

Fakta ini menunjukan bahwa imigrasi haplogroup R1b1a2 di Eropah bermula sama dengan munculnya zaman pertanian lebihkurang tahun 7.000 SM.
Walau bagaaimana pun belum membuat analisa khusus bagaimana garis keturunan Raja Tutankhamun itu boleh tiba ke Mesir dari tempat asalnya.

Kini, iGENEA menggunakan kajian itu dimana DNA tersebut dapat mengesan keluarga terdekat Tutankhamun yang masih hidup sekarang ini. – megasuria teks BBC

0 comments:

Post a Comment

 
 
 
Orkes Gambos Penambang Muar 01 S Radziah -...

This mp3 found @ weblagu.com
Related Posts with Thumbnails
 
Copyright © Permata Wangi